Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej

Dostępność: dostępny w ok. 5 dni roboczych

Nr produktu: az-2533

W sklepie dodano: 17 kwietnia 2018

udostępnij

Cena: 60,0055,00

Do koszyka
Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej

 Autorka: Beata Gola

Praca składa się z ośmiu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym przedstawiam filozoficzne podłoże edukacji ekologicznej, zwracając uwagę na rozwój filozofii ekologicznej i etyki środowiskowej. Poddaję analizom trzy koncepcje etyki środowiskowej: antropocentryczną, biocentryczną i holistyczną, przedstawiając poglądy ich reprezentantów i wyprowadzając z nich zbiór wartości etyki środowiskowej oraz rekonstruując systemy aksjologiczne właściwe dla etyki antropocentrycznej, biocentrycznej i holistycznej. W rozdziale tym jest również miejsce na przedstawienie koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz nurtu ekologii głębokiej jako filozofii i strategii realizacji wartości etyki środowiskowej.

Drugi rozdział pracy pokazuje wyzwania ekologiczne jako obszar myślenia i działania pedagogicznego. Dlatego na początku przedstawiam ważniejsze międzynarodowe i polskie dokumenty określające zadania edukacji ekologicznej w odpowiedzi na kryzys ekologiczny. Zamieszczam także głos pedagogów polskich począwszy od lat 80. XX wieku, przejętych troską o środowisko przyrodnicze i wyzwania, jakie niesie XXI wiek. W rozdziale tym ukazuję zakorzenienie edukacji ekologicznej w pedagogice społecznej, przedstawiam zakres badawczy pedagogiki ekologicznej oraz rozwój edukacji ekologicznej w kierunku edukacji sustensywnej i globalnej w odpowiedzi na globalne wyzwania współczesnej cywilizacji. Na końcu rozdziału przybliżam proces kształtowania świadomości ekologicznej i proekologicznych postaw w edukacji.

W rozdziale trzecim opisuję tok postępowania badawczego, począwszy od ustalenia problematyki, poprzez dobór podręczników do badań i ustalenia wyznaczników określania modelu edukacji ekologicznej w podręcznikach, po prezentację metody badań i konstrukcję klucza kategoryzacyjnego. Analizuję również znaczenie programu nauczania w kontekście funkcji społecznych, jakie może on pełnić, co stanowi tło dla tworzenia programów edukacji ekologicznej.

W rozdziałach czwartym, piątym i szóstym przedstawiam wyniki analiz wybranych podręczników szkolnych służących edukacji ekologicznej pod kątem obecności w nich etyki środowiskowej. W kolejnych rozdziałach prezentuję wyniki badań własnych, odpowiednio na I, II i III etapie edukacyjnym wraz z analizą podstawy programowej w interesującym mnie zakresie.

Rozdział siódmy stanowi o aplikacjach etyki środowiskowej do praktyki edukacyjnej na przykładzie odkrywania ekologicznego porządku życia we Wrocławskiej Szkole Przyszłości i nieoficjalnej edukacji ekologicznej prowadzonej przez Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

W rozdziale ósmym będącym podsumowaniem książki zamieszczam diagnozę treści formalnej edukacji ekologicznej w kontekście fundującej ją etyki środowiskowej. Całość kończy refleksja pt. Konieczność, utopia czy współczesne fiasko edukacji ekologicznej? W poszukiwaniu złotego środka.

Rok wydania

2018

Wydawnictwo:

Impuls

Liczba stron:

255

Format:

16x23,5 cm

ISBN:

978-83-8095-471-7

Oprawa: 

broszurowa

 

Inni kupili:
Fotografowanie polskiej przyrody Fotografowanie polskiej przyrody

Poradnik adresowany jest do każdego, kto ceni przyrodę i lubi fotografować

Cena: 52,3059,00 zł Więcej Do koszyka
Niedźwiedź. Dzikie zwierzęta w naturze Niedźwiedź. Dzikie zwierzęta w naturze

Co jedzą, gdzie się kryją, jak sobie radzą w zimie?

Cena: 22,0024,90 zł Więcej Do koszyka
Orzeł. Dzikie zwierzęta w naturze Orzeł. Dzikie zwierzęta w naturze

Co jedzą, gdzie wiją gniazda, jak sobie radzą w zimie?

Cena: 22,0024,90 zł Więcej Do koszyka
Ładowanie...